Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

De nieuwe baas moet tegenwoordig een (top) coach zijn


Jef Brouwers heeft u wellicht al ontmoet in de sportpagina’s van uw krant. Want voor elk psychologisch hangijzer bellen sportprofs en journalisten naar Jef. Hij houdt zich echter ook bezig met ondernemers en managers te coachen naar beter leiderschap.

Jef Brouwers gelooft dat meer en meer ondernemers zich professioneel laten omringen bij de cruciale fases voor het bedrijf. Vroeger was meneer pastoor het aanspreekpunt voor het bedrijf, nu mag dat een psycholoog zijn. Vooral bij familiebedrijven zijn de emotionele en psychologische elementen van bijvoorbeeld een overname of opvolging niet te onderschatten. Vader en moeder hebben het vaak moeilijk hun kinderen vertrouwen te geven, te erkennen dat die ook iets weten. Verschillen in generaties – al dan niet aangetrouwd – leiden vaak tot hoog oplopende conflicten. Taak van Jef Brouwers is dan om de rust terug te brengen en de verschillende uitgangspunten te verzoeken.
Jef zijn tip: Staar je niet blind op meningsverschillen, maar richt je juist op die zaken die je wél goed samen kan doen.”

Bij uitdagingen in een  KMO, groot of klein, komt het altijd neer op de vraag: hoe kunnen we hier een atmosfeer, een cultuur creëren waar mensen niet altijd zeggen dat ze te hard werken? Volgens Jef is aandacht schenken aan de menselijke succesfactoren in een bedrijf is ontzettend belangrijk. Werkgever en werknemer mogen niet elkaarsvijand zijn, hun belangen moeten juist zoveel mogelijk samenlopen.


De nieuwe baas moet tegenwoordig een coach zijn.

Het basisprincipe, zegt Jef, is steeds: leer eerst jezelf managen en daarna de anderen. Jef helpt mensen te ontdekken welk potentieel ze nog meer in zich hebben. Iedereen, ook ondernemers, streeft tegenwoordig meer kwaliteit na in zijn leven. Dat vraagt een hele switch van ondernemers die gewend zijn alle touwtjes in handen te hebben. Nu moeten ondernemers zich afvragen hoe iedereen het beste uit zichzelf kan halen en zijn talenten volop kan ontwikkelen.

 


Bekijk je medewerkers als interne klanten die je tevreden moet houden, zo luidt het advies van Jef.”

 

Medewerkers gelukkig maken met allerlei voordelen is niet zo moeilijk, maar ze echt motiveren is soms een uitdaging. Jef Brouwers: Belangrijk is vooral dat je medewerkers een interne motivatie kan meegeven. Niets motiveert een mens meer dan als je hem vraagt ‘ laat eens zien wat jij kunt, laat eens zien wat jij weet’. Ten tweede moet je je medewerkers kunnen loslaten. De beste manier om jonge medewerkers aan je te binden is ze vrij te laten om te laten zien wat ze kunnen. Als ze voelen dat hun competenties niet genoeg benut worden, zijn ze weg.

 

Jef’s motto: “Hire slow, fire fast”.
 

Werf je iemand aan omdat die het ingenieursdiploma heft dat je zocht? Of ga je objectief laten testen of zijn competenties aan je noden beantwoorden? Ook bedrijven riskeren een dure speler te kopen die op de bank blijft zitten. Neem je tijd om de juiste te vinden, maar maak er snel een eind aan als het niet klikt.

Om te ontdekken of er ook een Topcoach in u schuilt, kunt u dit jaar twee opleidingen met Jef Brouwers volgen bij de Ondernemersacademie. Maak eerst kennis met Jef Brouwers en zijn team tijdens de Inspiration Topcoach op 8 juni in Gent. Ter verdieping start een exclusieve én intensieve masterclass Topcoach op 12 oktober in Bornem. Deze groep is beperkt tot 10 deelnemers - er zijn nog 6 plaatsen. Gezien het succes in 2016 is snel inschrijven aanbevolen!