Locatie

Inschrijven voor deze opleiding

Een praktische workshop voor overnemers of overlaters van een KMO

Een zaak kopen of verkopen is geen alledaagse beslissing en voor veel KMO’s een ingewikkelde en persoonlijke kwestie. Eddy Claesen begeleidt u in dit proces met een stappenplan volledig toegespitst op KMO’s.

Voor wie?

Overnemers én overlaters.

Deze opleiding richt zich tot elke ondernemer die een mogelijke koop of verkoop/overdracht van een bedrijf in het vooruitzicht heeft.

In samenwerking met:

"De ondernemersacademie heeft me op zeer korte termijn geleerd wat de do’s en de don't’s zijn voor zowel de overnemer als de overlater. Welke stappen dien ik te ondernemen om mijn bedrijf verkoop klaar te maken en wat zijn de opportuniteiten en de mogelijke struikelblokken als overnemer. De vele ‘field testimonials’ waren zeer waardevol en zijn tevens de basis om verdere contacten mee op te bouwen. Je goed laten begeleiden tijdens een overnametraject door professionals zoals Eddy Claesen blijven wat mij betreft een must maar de fundamentele kennis heeft mij deze cursus zeker bijgebracht."

Lode Vande Vyvere

Oriëntatie
24 oktober 2017 van 13:00 tot 17:30

Na deze sessie hebt u de knelpunten van een overdracht ontdekt en een duidelijk actieplan opgemaakt:

• Stap 1: Denken aan de overdracht. Alles wat u moet weten, overwegen,in vraag stellen vooraleer u verdere stappen kan zetten?
• Stap 2: Is het bedrijf verkoopklaar? Meet uw verkoopbaarheid met de speciaal ontwikkelde overnamescan!
• Stap 3: Tijd voor actie. U maakt onder begeleiding uw eigen actieplan op korte, middellange en lange termijn.

LEERDOEL: Na deze sessie weet u waaraan u begint, hoe u én wanneer u het best begint. U heeft de knelpunten via de “overnamescan” ontdekt en een
duidelijk “ACTIEPLAN” op gemaakt! U bent nu duidelijk een stap verder!
 

Verkoopsklaar maken en waardebepaling
07 november 2017 van 13:00 tot 17:30

Na deze sessie weet u waarom en hoe een waardebepaling voor de KMO dient opgemaakt te worden:

• Stap 4: U stelt een ondernemingsplan op voor de toekomst.
• Stap 5: Waardebepaling: begrippen en methoden.


LEERDOEL: Na deze sessie weet u waarom en vooral hoe een waardebepaling voor de KMO dient opgemaakt te worden. Het is nu duidelijk welke parameters “waarde” creëren. Theorie en praktijk voorbeelden geven u de broodnodige kennis en inzicht.
 

Het verkoopproces
21 november 2017 van 13:00 tot 17:30

Na deze sessie wordt het overnameproces steeds concreter. U leert een verkoopdossier samenstellen, en onderhandelingen voeren:

• Stap 6: Hoe maakt u een anoniem profiel en een beknopt informatiememorandum?
• Stap 7: U leert zoeken naar potentiële kopers of interessante overnames.
• Stap 8: Hoe benadert u potentiële kopers/verkopers?
• Stap 9: Hoe bepaalt u de juiste onderhandelingsstrategie en zoekt u naar synergie?
• Stap 10: Hoe voert u succesvol de onderhandelingen (vanuit het perspectief van koper én verkoper)? Op deze dag gaan we ook dieper in op de fiscale implicaties voor koper en verkoper en leert u het verschil tussen verkoop van aandelen (share deal) versus verkoop van activa (asset deal).

LEERDOEL: Tijdens deze sessie wordt het overnameproces steeds concreter. Samen wordt het duidelijk hoe u dit nu het best aanpakt! Fouten maken “is not
an option”.

De eigenlijke verkoop
05 december 2017 van 13:00 tot 17:30

Na deze sessie hebt u geleerd waarom duidelijke vragen en een sterke voorbereiding een must zijn. U leert ook het belang van een waterdicht contract. Verder wordt nog even de post-overnamefase voor de koper besproken:

• Stap 11: de intentieverklaring en de due diligence (boekenonderzoek).
• Stap 12: De eindovereenkomsten opstellen. Waarop moet u letten als koper?
• Postovername fase

LEERDOEL: Gebruikelijke bepalingen tijdens dit proces, zekerheden en te vermijden valkuilen en aansprakelijkheden zijn nu geen onbekende meer.

Eddy  Claesen
Docent: Eddy Claesen

Eddy Claesen is al meer dan 32 jaar actief als zelfstandig accountant en belastingconsulent in de Groep Claesen, waarvan hij zaakvoerder is. Hij is initiatiefnemer van www.stopdefiscaleonzin.be en mede-initiatiefnemer  www.fiscaalcorrect.be, die laureaat TAXMAN 2013 is geworden. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam en geeft geregeld voordrachten, waaronder o. a. al 9 jaar voor Unizo als ‘overnamecoach’.

Meer over Eddy Claesen »
Golfhotel Stiemerheide, Genk 24/10/2017 - 05/12/2017 4 sessies

Prijzen

Deze prijzen all-in: een aangename en professionele locatie, colleges en begeleiding door de experts-docenten, cursusmateriaal, catering en parking. (Vermelde prijzen zijn excl. 21% BTW)
Basisprijzen
 
UNIZO-lid € 1 200,00
Geen lid € 1 400,00
Enkel als u gebruik maakt van de KMO-portefeuille
KO MO
€ 720,00 € 840,00
€ 840,00 € 980,00

Golfhotel Stiemerheide, Genk

Wiemesmeerstraat 105
3600 Genk

Je leert echt hoe je je zaak klaar maakt voor een overname.  Goede lesgever en zeker interessant voor zij die er nog niet veel van af weten."
Caroline De Schipper - Serengeti 

"De ondernemersacademie heeft me op zeer korte termijn geleerd wat de do’s en de don't’s zijn voor zowel de overnemer als de overlater. Welke stappen dien ik te ondernemen om mijn bedrijf verkoop klaar te maken en wat zijn de opportuniteiten en de mogelijke struikelblokken als overnemer. De vele ‘field testimonials’ waren zeer waardevol en zijn tevens de basis om verdere contacten mee op te bouwen. Je goed laten begeleiden tijdens een overnametraject door professionals zoals Eddy Claesen blijven wat mij betreft een must maar de fundamentele kennis heeft mij deze cursus zeker bijgebracht."

Lode Vande Vyvere

Ik kan niet naar alle sessies komen, wat nu?

Neem contact met ons op. Waarschijnlijk is er de mogelijkheid om de sessie op een andere locatie of een ander tijdstip in te halen.

Kan ik mijn inschrijving wijzigen?

Bij annulering binnen de 15 kalenderdagen voor de aanvangsdatum van de opleiding is de overeengekomen prijs geheel verschuldigd. U mag altijd een collega in uw plaats laten deelnemen. Bij eerdere annulering is steeds 10% van de overeengekomen prijs verschuldigd. Elke annulering dient via email (info@ondernemersacademie.be) of aangetekend schrijven (Ondernemersacademie, Willebroekkaai 37, 1000 Brussel)  te worden bezorgd.

Hoe vraag ik de KMO portefeuille aan?

Wilt u van de KMO-portfeuille genieten, dan is het heel belangrijk dat u de procedure tijdig en correct opstart en afwerkt. Doet u dit niet, dan bestaat het risico dat u de subsidie misloopt en dan blijft het volledige bedrag betaalbaar aan de Ondernemersacademie. U kan een subsidieaanvraag indienen tot 14 kalenderdagen na de start van de prestaties. Na deze termijn kan u geen aanspraak meer maken op een subsidie voor deze overeenkomst of inschrijving. Om een aanvraag te doen heeft u uw identiteitskaart, de bijbehorende pincode en een identiteitskaarlezer nodig. Indien u nog nooit de KMO portefeuille heeft aangevraagd kan het twee weken duren voordat uw aanvraag rond is. Breng uw aanvraag dus in orde wanneer u zich aanmeldt! U heeft enkel het erkenningsnummer van KMONET NV nodig: DV.O215551

Bekijk ook het duidelijke instructiefilmpje van de Vlaamse Overheid.

Bij vragen kunt u ons altijd contacteren. Bij technische problemen met de aanmelding, uw identiteitskaart of storingen, kunt u contact opnemen met de gratis lijn 1700.

KMONET NV kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet tijdig indienen van een steunaanvraag.

Ik heb mijn factuur ontvangen, wat moet ik betalen?

Wanneer u inschrijft ontvangt u automatisch een factuur.

Indien u geen gebruikt maakt van de KMO portefeuille dient u het volledige bedrag binnen 14 dagen aan KMONET te voldoen.

Indien u gebruik maakt van de de KMO portefeuille, betaalt u enkel binnen 14 dagen de BTW rechtstreeks aan KMONET. Het opleidingsbedrag (excl. BTW) betaalt u via de KMO portefeuille aan KMOnet. U maakt uw aandeel over naar de KMO portefeuille. De Vlaamse Overheid vult dit aan met haar aandeel. Vervolgens kunt u de rest van uw factuur voldoen, door een storting te doen aan KMONET.


Geen antwoord op uw vraag?

Bel ons of stel uw vraag via dit fomulier

Met al uw vragen kunt u ook terecht op ons telefoonnummer +32 (0)2 21 22 613